مروری بر 6 هسته ای های AMD
بــــــــــ روز
با ما بــــــ روز باشید ، نرم افزار،سخت افزار،شـبکه،فناوری اطـلاعات،اینترنــت

 
تاريخ : چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:,
جمعه 20 آبان 1390,
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
:: 19:17 ::  نويسنده : مجید

AMD PHENOM II X6 سری جدید cpu های amd هست که به زودی به بازار می آیند و الان توسط 3 تا سایت معتبر  Anandtech.com و GURU3d.com و tomshardware.com تست شدند .این سری که معماری ساخت مشابه سری 4 هسته ای خود دارد دارای 6 مگابایت حافظه کش L3 و 512KB کش L2 مجزا برای هر هسته هست .دارای تکنولوژی ساخت 45 نانومتر بوده و مصرف برق 125 وات دارند .


تکنولوژی TURBO CORE


آیا همیشه تعداد هسته ی بیشتر مساوی با قدرت بیشتر است ؟ متاسفانه نه .مثلا اغلب بازی ها تنها قابلیت استفاده از 2 هسته را دارند . این یعنی یک دو هسته ای 3.5 گیگا هرتز از یک 6 هسته ای 2.8 گیگا هرتز توی بازی های قدیمی و حتی جدید مثل crysis قوی تر است . نه اینکه با 6 هسته ای مذکور نشود بازی کرد نه بحث سر تعداد فریم بالاتر هست .این موضوع را در مورد بعضی نرم افزار های تست سرعت هم میبینیم که نهایتا از 4 هسته استفاده میکنند . یا مثلا نرم افزار Photoshop cs4 هم نهایتا از 4 هسته استفاده میکنند . وضعیت مشابهی در حین نوشتن این متن برای من پیش آمد زمانی که در حال اضافه کردن چند دیکشنری به نرم افزار GoldenDic بودم . و مدیا پلیر هم در حال پخش یک موسیقی لایت بود و اپرا هم باز بود . این تصویر را گرفتم که نشان میدهد تنها یک هسته در حال کار است :




برای حل این مشکل اینتل با عرضه سری corei7 به معرفی تکنولوژی جدیدی پرداخت به نام Turbo Boost به این شکل که اگر cpu  تحت لودی قرار گرفت که فقط 2یا 3 هسته یا حتی 1 هسته تحت لود شدیدند ولی 1 یا تعداد بیشتری از هسته ها تقریبا بیکارند ( وضعیتی که هنگام کار با نرم افزار های قدیمی یا بازی ها میبینیم و ذکر شد ) خود به خود هسته های بیکار غیر فعال می شوند و هسته های فعال باقی مانده به طور اتوماتیک اور کلاک می شوند .مثلا cpu intel corei7 860 در حالت عادی یک 4 هسته ای (8 هسته ای مجازی ) هست با فرکانس کاری2.8 گیگاهرتز ولی در حالت توربو به 3.46 گیگاهرتز اورکلاک می شود :


دیگر با این راهکار مشکل حل میشد . حالا تکنولوژی مشابهی به نام AMD Turbo Core توسط AMD در این سری 6 هسته ای از پردازنده ها مورد استفاده قرار گرفته در زیر فرکانس کار عادی و توربوی این پردازنده ها را مشاهده میکنید(حرف T در انتهای نام این cpu ها اشاره به همبن تکنولوژی Turbo Core  اشاره داره )





Performance


اگر با  نرم افزار هایی که نهایتا از 4 هسته استفاده میکنند کار میکنید همچنان AMD Phenom II x4 965 با 4 هسته 3.4 گیگاهرتزی و مصرف 125 وات از این 6 هسته ای ها بهتر عمل میکند . البته در بازی ها x6 1095 به علت توربو کور شدن به 3.6 از 965 قویتر است .نتیجه تست فتوشاپ CS4 که حتی از 4 هسته هم درست استفاده نمی کندو نرم افزار تست SYSmarc 2007 که تقریبا Dual Thread هست (استفاده کننده از 2 تا هسته ):







البته یادتون باشه که  این تست اولی صرفا یه تست با یه نرم افزار تست سرعت قدیمی هست و چیزی که مهمه سرعت توی خود نرم افزارای اصلی هست ولی در مورد فتوشاپ میبینید که برنده ( با در نظر نگرفتن قیمت !) اینتل هست .


اما کار به اینجا ختم نمیشه . در مورد نرم افزار های رندرینگ و کانورت و میکس که اغلب از همه توان پردازنده استفاده میکنند و نرم افزار های تست سرعتی که از همه هسته ها استفاده میکنند ترازو به سمت دیگری متمایل است .این تست  cinebench 11.5 که توانایی استفاده از حتی 64 تا هسته رو داره :







3dMAx



Gaming

همون طور که اشاره کردم اغلب بازی ها توانایی استفاده از قابلیت های پردازنده های با تعداد هسته بالا را ندارند . بعضی از بازی ها هم ذاتا روی یک پلتفرم بهتر عمل میکنند مثلا Crysis کلا روی پلتفرم اینتل بهتر عمل میکنه ولی سری Call Of Duty روی پلتفرم AMD خیلی بهتر عمل میکنه .







نتیجه گیری

مسلما ارائه سری x6 یک پیشرفت برای AMD هست . با این حال اولا در مورد بسیاری از کاربردها مثلا بازی ها خرید 1 دوهسته ای با فرکانس بالا بسیار به صرفه تراست ولی در مورد رندرینگ و میکس و کانورت طبیعتا تعداد هسته بیشتر بهتر است با این حال ممکن است فکر کنید هنوز خرید یک corei5 750 یا corei7 860 بهتر است . روی کاغذ بله ولی نکته مهم سری 6 هسته ای AMD ایت است که روی هر مین بوردی که سوکت AM3 یا AM2+ باشه کار میکنن . مثلا مین بورد ASUS M4n78 SE که الان میتونین با قیمت حدود 85 تومن بخرینش این پردازنده ها رو پشتیبانی میکنه و یا Gigabyte ma78LMT S2 که اونم حدود 85 تومنه . حالا در نظر بگیرید که برای corei5 750 و corei7 860 باید لا اقل 175 تومن مین بخرین و برای corei7 920 تا 980x باید لا اقل 300 هزار تومن مین بورد بخرین . ضمن اینکه خود این cpu ها خیلی ارزون هستند و و قویترینشون که 1095 هست رو 250 دلار قیمت زدن .و 1050 هم قیمتش تنها 150 دلار خواهد بود .

تصور کنید یک 6 هسته ای تنها 150 دلار .

که برابر corei5 750 و 50 دلاری کمتر از corei7 860 , 920 هست . پیشنهاد میکنم یک بار دیگر با در نظر داشتن قیمت مین بورد و پردازنده نگاهی به تست ها بیاندازید !





با این حال AMD نیاز دارد که معماری جدیدی با قدرت پردازشی clock to clock بیشتری نسبت به phenom II ارائه دهد .کاری که amd هم در برنامه ریزی اش آورده .



Unlocking

طبق معمول AMD برای عاشقان unlocking (فعال کردن هسته های غیرفعال ) یک مدل 4 هسته ای ارزان قیمت در راه دارد که روی مادربورد های مخصوص که چندان هم گران نیستند . مثل همین مین بوردی که از گیگابایت نام بردم میشه به 6 هسته ای تبدیلش کرد . از الان بعضی سازندگان مین بورد تبلیغات این قضیه رو شروع کردند مثلا این تبلیغ آزراک رو ببینید :





اینم1095   اورکلاک شده




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط علی اکبر عبــادی


بامابـــ روز باشید

طراحی سایت